woensdag 20 oktober 2021

Ver boven het stadsgewoel

Fort Saint Eynard - Col de Vence - Mont Rachais - Mont Jala - Grenoble
14.5 km 475m+ 1425m-

De laatste nacht in de tent was erg winderig. Ik vraag me af of de tent het in een echte storm zou houden... Bij het ontbijt kon ik me koesteren in het zonnetje terwijl diep onder mij Grenoble in de schaduw bleef. 

Bij de afdaling van het fort nam ik nog een laatste keer een Sangle. Het pad is al minstens 15 eeuwen oud en loopt naar een kluizenaarswoning die onder de overhangende rotswand was gebouwd. Rond 1800 werd het verlaten. Nu is het een erg vredige plek, waar ik ongestoord een uurtje bleef genieten. Wel grappig : het was een klein uur stappen van de bivakplek naar de ermitage, maar op de kaart liggen ze maar 50 m uit elkaar.

Verder naar de Col de Vence, het kleine colletje dat Grenoble afscheidt van Le Sappey of de grootstad van de Chartreuse... Water tanken. Deze keer bij een gewone kraan. Een fietser stopte ook voor een paar teugen. "L'eau est-elle potable?" vroeg ie. Het lag op het puntje van mijn tong "Natuurlijk, met zo'n vieze chloorsmaak, geen twijfel mogelijk".

Na dit colletje was de Mont Rachais / Mont Jala een heel goede manier om de overgang naar de drukte te maken. Ook hier was het een goede keuze om de hogere variant van de GR te nemen.
Eerst een aantal hooiweiden op de top van de Mont Rachais die door stukken bos van elkaar gescheiden worden. Met afwisselende zichten op Grenoble in de diepte aan de oostkant en le Néron (een miniateuurversie van de Chamechaude) aan de westkant. De weitjes zijn nu volop in gebruik door picknickende groepjes.
Dan een bergachtig stukje, met tientallen dagwandelaars. En helemaal op het uiteinde van de Mont Jala, pal boven het centrum : de Bastille, deel van de omwalling van 1820 ongeveer. Dit oude fort is nu het meest opvallende gebouw van de stad. De gewone toeristen komen met de auto of de kabelbaan naar de restaurantjes en de musea. De sportieve locals trainen op de honderden trappen tussen de stad en de Bastille.

Ik logeer in een klein hotel in oude stijl, in een stille zijstraat pal in het centrum. Met een heerlijke gemoderniseerde douche. Zalig na drie dagen zonder wasmogelijkheid. 's Avonds smaken de pizza en het dessertje heerlijk. Dat is ook een van de genoegens van trekken met de tent : terug voluit genieten van een douche en van echt, vers klaargemaakt eten.

L'Ermitage de Saint-Eynard
Het fort van Saint-Eynard, van bij Cabane aux Ours
De vallei van Le Sappey.
De drie torens van Grenoble (Vercors, Mont Blanc en Belledonne)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Herfstwandelweek in de Chartreuse

De Chartreuse is een prachtige bestemming voor eind september / begin oktober . De hoge Alpen worden langzaam ontoegankelijk door de eerste ...