vrijdag 15 oktober 2021

Le Grand Beau

Bec du Corbeau - Pointe Gorgeat - Pellat - La Coche - La Plagne - l'Alpette
21 km 1600 m+ 750m-

Een heel gevarieerde en lange etappe. Stabiel mooi weer noemen ze hier in de Savoie "le grand beau" maar eigenlijk sloeg dat voor mij op de hele dag. Alles viel super mee, beter dan je vooraf zou willen.

Toen ik rond 7h30 mijn kop uit de tent stak, was het direct super. Mist in de vallei, een zacht rood op de toppen,... Na een trage ontbijt en opvouw (ik moet er nog inkomen) nam ik de lange graat naar de Pointe Gorgeat. Een hele reeks bultjes op en af, meest in het bos. Af en toe zicht richting Chambéry. 

Op de top trekt alles open. Waw. Zitten en genieten van de stilte en het eerste zicht binnen in de Chartreuse. Veel bos, weitjes, zachte hellingen (het had de Shire kunnen zijn) tussen imposante kalkkliffen van honderden meter hoog. Na een tijdje raak ik aan de praat met een andere wandelaar. Maar rustig, met veel pauzes en wijzen naar details die ons opvallen. Tot er een grote groep toekomt. Jammer, weg met de rust, dan picknick ik wel op de volgende berg, de Pellat. Helemaal niet jammer, bedankt praatgroep : het uitzicht was daar nóg mooier. De Mont Blanc, haarscherp, en de Granier, vlakbij, met zijn noordwand waar om paar eeuwen ineens 10000-en ton rots van afbreekt.

Ik blijf er lang hangen. Te lang. Afdalen naar de grote weg, dan een paar km horizontaal (dus de hele tijd op en neer) tot La Plagne. De Gîte d'étape was al dicht, anders had ik daar al gestopt denk ik. Dus vat ik methodisch de 500 m klimmen naar l'Alpette aan. Links het onmogelijk donkergeel van de Granier, rechts de sombere steiltes van de Pinet, ertussen de eindeloze reeks haarspelden van het eeuwenoude herderspad. Tot ... de col die uitgeeft op een schitterende open alpenweide. Opnieuw waw. 

De hoogvlakte van l'Alpette wordt door intensief grazen open gehouden. Anders zou het volledig bebost zijn. Bij het toekomen heb ik nog 20 min voor zonsondergang. Wat eerst doen? Toch eerst die foto van een oranje Mont Blanc en Aravis. Dan wassen en water halen bij de bron. Eten en tent opzetten gebeuren dan maar bij maanlicht.
Bivakplekje op de Bec de Corbeau.
Montagnole
Lac de Bourget en Les Bauges.
De hele Chartreuse vanop de Pointe de Gorgeat (1485m)
Vanop Mont Pellat : Pointe Gorgeat en Mont Joigny, dan les Arravis, dan de Mont Blanc.
La Corniole, Een enorme ammoniet-fossiel bij Granges de Joigny.
Le Granier
De Tête de Lion op de Granier.
Aravis en Mont Blanc bij de Pas de Barres.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Herfstwandelweek in de Chartreuse

De Chartreuse is een prachtige bestemming voor eind september / begin oktober . De hoge Alpen worden langzaam ontoegankelijk door de eerste ...